Tilbage


Event blog - Det skal vi - gro nu


Måske er der 3 personer i Haderslev, der gerne vil mødes med andre i Sønderjylland. Det skal handle om hygge, lære hinanden at kende, danse og lege, gå tur, diskutere, visualisere, lægge planer, lave aftaler osv.

1) Sted
Man starter med at finde et sted, hvor arrangementet skal afholdes. Det kan være en privat børnehave en weekend, hvor den ellers er lukket. Det kan være en spejderhytte. Det kan være en sportshal, en gymnastiksal i en skole, (om sommeren) et party-telt i en have, en cafe, et fest-lokale i en boligforening osv.

Der skal være et køkken, så man kan lave mad til deltagerne. Og der skal være mulighed for sovepladser, så deltagerne medbringer underlag og sovepose.

Nogle af arrangørerne har måske en ekstra madras, sofa eller seng – og så kan man også tilbyde overnatning dér.

2) Gruppe-blog
Man laver så en gruppe-blog for arrangørerne. Én person opretter den, giver den en kode – og fortæller de andre arrangører, hvad koden er. Alle arrangører kan så bruge den blog til intern kommunikation.

3) Event-blog (Gro nu)
Bloggen skal indeholde informationer om arrangementet. Men man kan også tilføje 3 links: Tilmeld, Deltager liste og Send besked til arrangør. På blog-siden er der information om, hvordan man gør.

Deltagerne kan se, hvem der har tilmeldt sig. Her kan de skifte til en deltagers prodil, - læse om ham/hende, - og sende internt brev til vedkommende.

Arrangørerne kan også se deltagerliste, men med flere informationer, blandt andet om eventuel betaling mm.

Hvis der skal betales, skal én af arrangørerne bruge sin bank konto eller MobilePay konto - som deltagerne så skal overføre penge til. Og ind imellem kan den, der har oprettet arrangementet her på Grokraft, se, hvem og hvad der er betalt og taste det ind. Så kan man se, hvem der har betalt - og også se det samlede beløb, som er indbetalt til arrangementet.


Hvis man vil lave det hele selv:
Det kan være en god idé at oprettet en arrangør-profil her på Grokraft. Altså oprette en email, som bruges til at oprette en profil og logge ind. Både når man opretter og logger ind, skriver man email-adressen og et password. Når man så opretter et nyt arrangement, skifter man password - og fortæller det til alle arrangørerne. De kan så alle sammen logge ind med arrangør-email-adressen og password'et.

Man kan også lave en forening og have en bank konto for foreningen.

For at kunne skrive noget, skal en profil have et kaldenavn, et postnummer og et foto. Vælg noget. Så kan man ændre/tilføje noget til oplægget/indkaldelsen. Og man kan se, hvem der er tilmeldt. Ulempen er, at alle så også kan ændre password på arrangør-profilen.

Men man kan få webmaster til at fastlåse password'et, så det ikke kan ændres, før webmaster igen låser det op. Hvis man ønsker at låse eller låse op, skal mindst 2 skrive til webmaster og bede om det samme password.

Man beholder arrangør-profilen til alle fremtidige arrangementer - men skifter altså password, hver gang man starter et nyt arrangement. Og så skriver 2 arrangører eventuelt til webmaster og beder om at låse password'et fast.

Når et password er låst, kan man ikke slette profilen.

Webmaster kan altid slette en profil eller spærre, så profilen ikke kan skrive noget.



Hvis man vil benytte sig af det, som vi har lavet:

Grokraft har lavet 12 profiler:

danmark@folkets-samling.dk

nord-jylland@folkets-samling.dk

nord-sjaelland@folkets-samling.dk

fyn@folkets-samling.dk

midt-jylland@folkets-samling.dk

vest-sjaelland@folkets-samling.dk

bornholm@folkets-samling.dk

soender-jylland@folkets-samling.dk

midt-sjaelland@folkets-samling.dk

koebenhavn@folkets-samling.dk

aarhus@folkets-samling.dk

syd-sjaelland@folkets-samling.dk

De skal ikke bruges til at sende emails. Men de er oprettet ligesom en person opretter en profil her på Grokraft. Webmaster kender password'et - og kan give det til den arrangør-gruppe, der vil lave events.

Man kan selvfølgelig godt bruge det alligevel. For eksempel til presse, kommune og politi - som afsender på information, forespørgsel, anmodninger mm.

Idéen er, at man så bliver fri for at bruge sin personlige profil, når man opretter en event. Hele arrangør-gruppen kan så logge ind og se/skrive/svare osv. Man kan se, hvem der er tilmeldt. Også se, hvad den tilmeldte skal betale, hvis man har sat pris på. Og se, hvad det samlede beløb bliver, hvis alle betaler, hvad de skal.

Hvis man bruger en persons bank-konto, er det denne person, som så indsætter i skemaet, hvad der er betalt. Og så kan alle se det samlede beløb, der er betalt.

Grokraft har en forenings-konto Folk og Natur, og vi har valgt, at der kun skal være én i bestyrelse, som kan disponere over kontoen. Det gør det let. Så hvis Folk og Natur er med i en arrangør-gruppe, kan man anvende foreningens konto.

Det vil vi benytte os af (indledningsvis). Folk og Natur vil altså lave både København-arrangementer og Danmark-arrangementer - men invitere andre til at være med i arrangør-gruppen.

Vi opfordrer andre til også at lave en foreningskonto i en bank. Og den, der administrerer kontorn, kan så ind imellem tage en udskrift af kontoen og indsætte den i arrangør-gruppens gruppe-blog, der jo kun kan ses af dem, der har fået bloggens kodeord. Og kodeordet bør arrangørerne skifte fra event til event.


Prøv at oprette et event - og gå igennem alle processerne - det er MEGET let.
Og så slet det hele igen. Sådan lærer du det.