Tilbage




Den europæiske kultur bygger på Kristendommen;
men hvem var den historiske Jesus? - og hvad var Jesus-bevægelserne?
Nogle grækere startede Kirken, og de trode på Jesus Kristus, som var i Himlen.
Hvad har Kirken udrettet? Hvornår begyndte man at tro, at man kom i Himlen efter døden?
Kan de gamle skrifter lære os noget om det gode liv?


Jesus var meget bevidst om, at mennesker var stivnet i et bevidsthedsmønster, hvor man havde den græske bevidsthed i højre side og den jødiske i venstre. På det græske universitet i Alexandria i Ægypten havde man også denne erkendelse. Og her forsøgte man at lave healing - altså få de to sider til at smelte sammen til én. Og man havde nogle teknikker, som man kaldte terapi. Men det lykkedes ikke.


Jesus voksede op med den jødiske bevidsthed. Og han tog afstand fra den græske. Men på hans tid var der mange revolutionære folkelige bevægelser, der hver havde idéer til, hvad man skulle for at frelse verden.




Jerusalem var et handelsknudepunkt mellem Indien og Mellemøsten. Der kom kamel-karavaner fra Indien. Og Jesus lærte om den indiske bevidsthed, som også har den jødiske bevidsthed - men derudover også 7 andre. I Indien opstod der kaster, hvor man i hver kaste var stivnet i ét af de 8 bevidstheds-mønstre. Men Jesus erkendte, at små børn fra fødslen af bare spontant skifter rundt mellem alle 8 - og at det giver den gode bevidsthed.




Der var mange, som troede, at man kunne lære den indiske bevidsthed at kende ved hjælp af den græske bevidstheds-struktur. Her har man sit JEG i hovedets bevidsthed - og så kan man studere noget, som så er underlivets bevidsthed. Og med denne græske bevidstheds-struktur kan man så opbygge en meget stor hjerne-bevisthed, hvor man tror, at man forstår alting.

Men Jesus var godt klar over, at det bare bliver en illusion. Med den græske bevidsthed bliver man tilskuer. Målet for Jesus var, at man kropsligt skal leve med alle 8 bevidstheder.

Nadver. En dag sidder Jesus sammen med sine venner. Og så uddeler han brød og vand - og siger: Man kan kun lære den indiske bevidsthed at kende, hvis man først får den ind i kroppen - på samme måde, som man spiser og drikker. Og så kan man bagefter godt bruge den græske bevisthed til at få en hjernemæssig forståelse. Men man kan ikke lære den indiske bevidsthed at kende ved hjælp af den græske bevidstheds-struktur.

Jo - man kan sikkert godt få nogle tanker om det; men man kan ikke bruge det socialt og kollektivt.

Og Jesus danner så en masse kollektiver - og lærer dem rent kropsligt at bruge alle 8 bevidstheder.

I de følgende 1000 år fremgår det af mange skrifter, at der var mange sådanne kollektiver. De havde en visdom, som var med til at bekæmpe Romerriget, der udelukkende havde den gamle græske bevidstheds-struktur.

Kollektiverne kalder man i dag for Jesus-bevægelserne. I starten forsøgte den kristne kirke at bekæmpe dem med køller. Kollektiverne blev kendt for at være meget kærlige. Mænd og kvinder var ligestillet. De havde fællesøkonomi. Man omfavnede og kyssede hinanden. Der kom sådanne kollektiver hele vejen rundt om hele Middelhavet.

I 1200-tallet var der mange af disse kollektiver på den ibiriske halvø (Spanien og Portugal). Og Paven sendte sin hær mod dem, så hæren blodigt myrdede dem alle sammen.


I 1400-tallet formåede kirken at få folk til at tro, at menneskers underliv var dyrisk og ondt. Man skulle hæve sig op over underlivet og identificere sig med sjælen i hovedet. Der var cirka 50.000 kvinder, der ikke magtede det - og de blev brændt levende på bålet. Og det fejrer vi stadig med Sct. Hans bål.

I 17-1800 tallet blev europæerne igen inspireret af indisk bevidsthed. Og det skabte den borgerlige revolution. Men allerede i 1850 var borgerskabet igen stivnet i græsk tankegang.

I 1970'erne var ungdommen også inspireret af indisk bevidsthed. Og det gav en kultur-revolution. Men den "døde" efter 10-15 år.

I de senere år er der igen kommet inspiration fra Østen. Denne gang med mere fokus på Kina og mindre på Indien. Det specielle ved Kina var og er, at man gennemlever de 8 energimønstre og bevidstheder i en cirkelproces.


Kirken og magthaverne i Vesten er totalt spærret inde i den gamle græsk/jødiske bevidsthed. Man kalder sig "moderne" og "civiliceret". Og man mener, at alle andre kulturer bare halter bagefter. De fleste politikere i dag er ikke "troende"; men de forestiller sig, at den kristne bevidsthed nu er blevet til det vestlige "demokratiske" samfunds-system.

Guds rige. Jøderne mente jo, at Gud var og er en åndelig kraft rundt om memnesker. Og idealet var og er, at man skal skabe Guds rige på jord, sådan at alle mennesker før eller siden får denne forståelse. Og dermed har man så skabt Guds rige på jord.

I Israel i dag er der en højrefløj, som mener, at araberne skal væk, så der kun er jøder med denne rigtige bevidsthed. Og dermed har man så skabt et lille Guds rige - nemlig Israel. I USA er der mange kristne, der støtter denne opfattelse, og de mener, at Jesus så vil komme ned fra Himlen og deltage i dette Guds rige.

Den historiske Jesus mente, at man skulle danne kollektiver, hvor man kropsligt og socialt udfoldede sig med alle 8 ernergimønstre og tilhørende bevidstheder. Hvis man levede sådan, var man i Guds rige. Hvis man ikke levede sådan, var man ikke i Guds rige. Guds rige var altså ikke noget geografisk, men en måde at leve på.

Jesus sagde: Man kan kun komme med i Guds rige, hvis man lever som små børn. Sagen er nemlig, at små børn fra fødslen af helt naturligt skifter rundt mellem alle de 8 energimønstre og bevidstheder.

Der er også en visdom i denne forståelse. For det viser sig - har vi erfaret - at man bare skal slappe af. Man skal ikke intellektuelt have en psyko-terapi, hvor man skal forstå noget. Den vestlige bevidsthed med det græske og jødiske energimønster og tilhørende bevidstheder opretholdes kun, når der er en massiv børneopdragelse og en massiv ensretning og undertrykkelse af voksne. Når man slapper helt af, forsvinder disse bevidstheder - og så bliver det naturligt og selvfølgeligt at skifte rundt mellem alle energimønstrene og bevidsthederne.

Oprindelig mente kirken, at det kun var Jesus, der var kommet op i Himlen. I 1400-tallet var der dog en pave og en kejser, som mente, at de også kom op i Himlen, når de døde. Alle andre kom ikke.

Men i midten af 1800-tallet kom der en bevidsthedsmæssig spaltning mellem højre og venstre side. Højre sider handler nu om samfundet. Og venstre side handler om familie og sjæl. Sjælen eksisterer uafhængig af kroppen, mener man. Og når kroppen dør, kommer sjælen op i Himlen.

Så nu skal man bare arbejde og udnytte kloden - og så er lykken at komme i Himlen.

Man kan jo undre sig over, at teologerne på universiteterne ikke forholder sig til historiske kendsgerninger og tekster. Men man har den opfattelse, at Gud er noget levende. Og derfor skal man mærke efter i sig selv - og det, som man mærker, er sandheden. Man mærker den græsk-jødiske bevidstheds-struktur - samt spaltningen mellem højre og venstre side, sådan at sjælen (venstre side) lever uafhængig af kroppen (højre side).

Nogen tror, at Gud har styret, hvad der står i Biblen, så hvert ord er sandhed. Jesus brugte det aramæiske sprog, hvor der ikke er abstrakte ord. Så når man vil sige, at en person har styr på sine følelser, siger man, at han kan gå på vandet. Og hvis en person har sociale evner, så han kan få et selskab ud af kedsomhed og blive meget kommunikerende, siger man, at han kan forvandle vand til vin. Men nogen tror så nu, at Jesus kunne gå på vandet uden at synke ned i det - og at han kunne lave vin ud af vand.

Jesus var en meget dygtig helbreder. Det stivnede og splittede energimønster og dets bevidstheder påvirker ikke bare tankerne og følelserne - men også hele vores nervesystem. Så måske kunne han virkelig få en blind til at se - og en lam til at gå. Det kunne blive til en ny metode indenfor lægevidenskaben.



Energimønstrene (RØD / GUL) på kroppens overflade hænger direkte sammen med de mønstre, som der er i hjernen (via nervetrådene). Når man kontakter noget socialt, er man i kontakt med de RØDE dele (høj elektrisk ladning). Men man kan også kontakte det åndelige, og så er man i kontakt med de GULE dele (lav elektrisk ladning). Man kan altså godt kontakte det åndelige. Nogen vil starte med at sige: "Kære Gud", andre vil sige "Kære Jesus". Og nogen vil starte med at sige "Store Ånd". Det er lige gyldigt, hvad man siger.

Det interessante er, at man godt kan stille et helt konkret spørgsmål - og så får man et helt konkret svar. Kvaliteten af svaret passer til kvaliteten af spørgsmålet. Hvis man spørger om, hvad de åndelige kræfter på jorden er i gang med, og hvordan man kan koordinerer sig med det - har man fat i noget fornuftigt. Men så får man et lige så abstrakt og ubrugeligt svar. Det er bedre, hvis man spørger: "Hvad skal jeg gøre?" Så kommer et brugbart svar. Og så gør man det.