Tilbage







For et par tusinde år siden stivnede grækerne i dette energimønster. De mente, at himlens kræfter aflejrede sig i hovedet og blev til sjælen. Fra jorden kom så legemet, som var i underlivet. Og brystet blev så brugt til at koble sjæl og legeme - og det skete, når man trak vejret. Når man døde gik sjælen op i himlen igen - og legemet blev til jord igen.

På samme tid stivnede jøderne i dette energimønster. I brystet havde man centrum for det kødelige menneske. Og rundt om (hoved og underliv) var der så de guddommelige kræfter. Når man døde, høstede Gud de erfaringer, som man havde opnået gennem livet. Der var ingen individuel sjæl. Der var kun Guds åndekraft.

Lang tid efter jesu død, var der nogle grækere, der dannede den kristne kirke. De mente, at Jesus var en slags gud, som var kommet op i Himlen. Og de troede, at han ville komme tilbage og videreføre sit arbejde her på jorden. Men han kom ikke. Men i år 1000 mente Kirken, at det ville ske nu. På året sidste dag ringede alle kirkeklokker. Folk gik ud på marken og knælede ned, mens de kiggede op. Hvor kom sprækken i Himlen, som Jesus ville komme ud gennem. Men han kom ikke.

Folk havde forinden foræret al deres ejendom og penge til kirken, fordi man troede, at Gud rige skulle start nu - og så havde man ikke brug for ejendom. Hermed blev kirken meget rig. Og Paven brugte rigdommen til at bygge klostre og kirker samt få sig hær, så han kunne blande sig i adelens krige.

I 1200-tallet sendte Paven sin hær rundt i datidens Spanien og Portugal, fordi der her var mange "Jesus-kollektiver" hvor man havde fællesøkonomi, og hvor mænd og kvinder var ligestillet. Pavens hær myrdende alle i disse kollektiver.

I 1400-tallet var der en pave og en kejser, der mente, at de var lige så guddommelig som Jesus, og at de også ville komme op i Himlen efter døden.

Alle andre døde bare og blev begravet. Men man havde den opfattelse, at Gud engang i fremtiden ville oprette Guds rige på Jorden - og så ville han genopvække alle de døde, som havde opført sig efter Guds vilje, mens de levede. Men folk begik jo fejl. Og derfor fandt kirken på, at folk kunne betale penge til kirken - og at deres fejl (synd) så blev tilgivet. Man fandt også på Skærsilden. Nemlig, at mennesker, der havde fejlet, mens de levende, kom ned i Skærsilden. Og her skulle de brændes i mange år, indtil alle deres fjel var brændt væk.

Man fandt også på, at Gud påvirkede et menneskes hoved, mens Satan påvirkede et menneskes underliv.

Saten kunne direkte besætte et menneskes underliv. Det var især kvinder, der blev udsat for det. Men så kunne man brænde sådan en kvinde - og dermed brænde Satan væk. Man brændte cirka 50.000 kvinder levende på bålet.

Efter revolutionen i 17-1800-tallet holdt man op med at brænder kvinder. Til gengæld skulle en kvinde giftes med en mand, og han skulle mindst hver tredje uge slå kvinden i enden, indtil hun græd. Og dermed kunne man holde Satan ude af hendes underliv.

Man fandt også på, at et menneske havde en individuel sjæl - og at den efter døden kom op i Himlen. Heroppe kunne man så gense de mennesker, som døde før én selv. Man kunne gense sin afdøde mand eller kone. Man blev forenet med sin familie - men kun som sjæle.

Kirken i dag prædiker, at Jesus altid vil tilgive et menneske, der har fejlet (syndet), hvis man altså beder ham om det. Og i Europa har man indrettet samfundet med en række institutioner, som tager sig af sådanne mennesker, der har fejlet. Dermed er hele samfundet blevet religiøst.

I dag er det kun juleaften og ved særlige lejligheder, at de politiske magthavere går i kirke. De har det lige som et flertal, at man er blevet ateister, hvor man ikke længere tror på Gud eller på et liv efter døden. Men politikerne (og de kongelige) har jo brug for folkets støtte, og så går man gerne i kirke et par gange om året. Men derudover tror man ikke på Gud eller noget åndeligt.

Omkring år 600 dannede Muhammed Islam. Det var en reaktion imod de kristne, som troede, at de skulle styre alting - men dermed begik mange fejl. I stedet skulle man kun underkaste sig Gud Allah. Islam betyder egentlig den fremtidige situation, hvor mennsker helt har skabt et guddommeligt rige på jorden.

Der kom også en anden opfattelse, hvor Gud Allah er fundamentet i et menneske - og et menneskes krop er så Allahs tempel.


Både indenfor Kristendommen og Muhammedanismen er der opstået et præsteskab, der praktiserer mange ritualer. I begge de 2 religioner er der mange, der tror, at de kommer i Himlen efter døden. Men der er også mange, der bare tror, at de er Guds Allahs redskab her på Jorden.

I Israel er der en højrefløj, som tror, at de er Guds Jahves folk - og at Gud Jahve udgør deres bevidsthed. Når alle arabere engang er forsvundet, har man så et lille Guds Jahves rige på jorden. Så er der nogle kristne, som tror, at Jesus vil komme ned til dette rige. De fleste jøder mener bare, at Jahve vil sende sin kraft ned til menneskene her. Jøderne tror ikke, at man kommer i Himlen efter døden. Men de tror, at Israel er Guds redskab på Jorden.

På Grokraft har vi ingen religiøse ritualer. Og vi mener ikke, at der en nogen egentlig forskel på, om man har nogle revolutionære tanker i hovedet - eller har nogle tilsvarende åndelige-spirituelle bevidstheder.


Nogle af os kan dog godt opleve og bruge de energier, hvor der er lav ladning (GUL). Vi oplever det bare som noget, der knytter sig til de høje ladninger (RØD). Og det gør, at vi både er modtagende og givende.