I de gode gamle dage, hvor man kunne få lækre og sunde grønsager, købte man dem hos en gartner. På egnen var der måske 4 gartnere. Hver af dem havde specialiseret sig i at dyrke 2-3 slags grønsager. Én af dem havde måske valgt at dyrke kartofler og kål. En anden af dem dyrkede gulerødder, rødbeder og løg.
Alle gartnerne havde gået på gartner-skole. Og de havde været medhjælpere i flere år, inden de til sidst blev producenter af nogle bestemte grønsager. Disse grønsager indeholdt alle næringsstoffer. Gartnerne havde så læst flere bøger om de grønsager, som de havde valgt. Hvordan var deres livs-rytme? Hvilke mikro-organismer var der omkring rødderne? Hvilke små-dyr kunne skade dem? - Hvilke kunne gavne dem? Hvordan skulle de høstes? Hvordan skulle de opbevares?
Det var sådan en cirka 6-årig uddannelse. Og derefter blev de dygtigere og dygtigere - og kunne fremavler nogle helt fantastiske lækre grønsager.
I dag har mange danskere deres egen lille grønsagshave. Der er så kommet nogle alternative dyrknings-metoder: biodynamisk, økologisk, permakultur, regenerativ dyrkning mm. Her kan man få 14 dages kursus - samt læse en bog.
Både de gift-industrielle grønsager og de nye alternative - giver fødevarer, der indeholder under halvdelen af de nærings-stoffer, som vore kroppe har brug for. År efter år bliver der flere og flere danskere, der får livstruende sygdomme. For 10 år siden var det 25 % af befolkningen. Nu er det 35-40 %. Og inden år 2030 bliver det 50 % - mener mange forskellige forskere.
I debatten herom mener de fleste, at det skyldes, at de traditionelle avlere bruger gift - for at bekæmpe skadedyr. Og derfor mener mange af de "alternative", at deres fødevarer er sundere.
Den dyrknings-måde, som vi anvender på Grokraft Natur-højskole, anvendte nogle af os i 1970-80'erne. Vi lærte af det, som andre havde fundet ud af i 1920'erne og 1940'erne. Hvis nogle havde sukkersyge, blev de raske efter 3 dage med vore fødevarer. Hvis nogen havde astma, blev de raske efter 3 dage med vore fødevarer. Hvis nogen havde allergi, blev de raske efter 3 dage med vore fødevarer. Hvis nogen fik lungebetændelse, blev de raske efter 3 dage med vore fødevarer osv.
For at producere sådanne fødevarer, skal jorden omlægges. Der skal være rødder ned til grundvandet, så der konstant vandes fra neden af. Der skal være mange biller, der graver gange 1½ meter ned i jorden, så der kommer ilt ned til de millioner af gode jord-bakterier, som vi har fyldt jorden med.
Og så tænker de fleste, at det kan man da lære og gøre forholdvis hurtigt. Og jo - måske. Men vi skal tilbage til det, som gartnerne gjorde i gamle dage. I stedet for at der er 4 forskellige gartnerier, hvor man på hver producerer 2-3 slags grønsager, vil vi i stedet lave noget større jordbrug, hvor vi dyrker både grønsager og korn mm; men hvor vi så er et lille kollektiv, hvor hver af os specialiserer os i 2-3 slags planter. Der skal læses en del bøger. Man skal være med og opleve disse planters livsrytme. Man skal kende disse planters eventuelle skadedyr osv osv.
Vi vil uddanne os selv og hinanden. Men vi vil også lave kurser for andre. Og vi vil lave opfølgning, så andre kan komme igen og igen - udveksle erfaringer, blive dygtigere og nå frem til - at dyrke fødevarer, der gør os super sunde og aldrig syge.
Vore erfaringer fra 1970'erne var, at det tog os 4 år at komme igennem begynder-fejlene - og at vi undervejs brugte 2 timer hver aften for at læse os frem til den fornødne viden.
Der er landbrugs-skoler i dag. Og man kan lære en masse. Lærdommen handler om, hvordan man bruger maskiner, gødning og gift mm. Her lærer man, at der kun er liv i jordens øverste 10 centimeter. Og for at få noget til at gro, skal man gøde, vande og bekæmpe skadedyr.
På Grokraft Natur-højskole deltager man i en fler-årig proces, hvor man lærer af hinanden, støtter hinanden, hjælper hinanden. Undervisningen og læringen er individuel. Allerede første sæson kan man jo lave det samme, som alle de andre jordbrugere gør - uden at have fået nogen uddannelse.
Hos os har vi ingen eksamen, og man får ikke et kursus-bevis. Men alle deltager i en kollektiv proces, hvor vi besøger hinandenes steder, hjælper hinanden - og udvikler os frem mod en tilstand (om nogle år), hvor hele vores befolkning ikke bliver syg - men vi bliver super sunde og fulde af energi.
|