Tilbage



Hvis du ikke behøver flere ord - så hop til handling: Medlem


I disse år er der flere og flere unge, der mistrives. Der er lavet en undersøgelse, der viser, at en tredjedel af de unge græder sig i søvn hver aften, - en fjerdedel fantaserer om selvmord, - og en femtedel skader sig selv (måske ved at skære i sig selv med kniv eller barberblad). Der er også flere og flere kniv-overfald, hvor en ung stikker en kniv i en anden ung.

Dem, der sidder på magten, mener enten, at alt det her skyldes, at vi snakker for meget om det - eller at det er blevet på mode at være mere voldelig - eller at der er "ødelæggende" videoer på de sociale medier - eller at børn er for meget på de sociale medier. Men så mener de også, at det er forældrenes skyld, hvad det selvfølgelig også er. Men forældre har kun meget begrænsede muligheder. Det er nogle samfundmæssige processer, som er de egentlige problemer.

Der er nogle "eksperter", der kan se, at mange børn bliver overvægtige, og at mange skader sig selv, og at de har store psykiske problemer. Og eksperterne ønsker så mere "forebyggelse", hvorved de mener, at man skal ansætte flere eksperter, som skal gøre "noget". Men de aner ikke, hvad man skal gøre.

Det, som man ikke snakker om - fordi man ikke ved noget om det - er, at børn i 1-2 års alderen udsættes for en såkaldt opdragelse, hvor de til sidst spalter deres bevidsthed, sådan at underlivet projiceres udenfor JEG'et. Hernede er der en dyrisk bevidsthed, som under frie forhold gør os til flok-væsner. Vi ser det i frie kulturer, hvor der ikke er sådan en opdragelse, som der er i vores kultur. I de frie kulturer er børn ikke kun en del af en kernefamilie. De er også med i et lokalt børnefællesskab - og det er her, at de "opdrager" hinanden. Der foregår en gensidig socialisering, hvor de store hjælper de små - og alle får en kollektiv bevidsthed, hvor de føler sig som en del af fællesskabet.

I 3-4 års alderen kommer der endnu en spaltning i børns bevidsthed her i vores kultur. Man får et JEG i den ene krops-side (hjerne-halvdel). I den anden side er der først forældrene - siden de andre, og som voksen er der en kæreste, som man skal danne en kernefamilie med. Det tragi-komiske er, at psykologer mener, at denne spaltning medfører, at barnet får en identitet - underforstået: ellers får de ingen identitet. Reelt får de en individualistisk bevidsthed med et JEG kontra andre.

Og i 10-12 års alderen sker der en tredje spaltning af bevidstheden, hvor JEG'et forsvinder som følelse. Tidligere befandt JEG'et sig i hjertet. Efter spaltningen er det oppe i hjernen. Men det føles ikke. Man føler mere, at man har nogle MIG'er, som man kan zappe rundt imellem. Resultatet af denne spaltninger er, at man føler angst.

RØD er høj elektrisk ladning på kroppens overflade. GUL er lav ladning. BLÅ er over- eller underspændte muskler.

Via nervetrådene overføres energimønstret til hjernen, så der her opstår samme bevidsthedsstruktur.

Magthaverne, psykologerne, pædagogerne og de fleste voksne mener og tror, at der ikke foregår 3 spaltninger, men at børn gennemgår en udvikling, hvor de undervejs foretager nogle spring - og ændrer bevidsthed. Og den proces, som børn i vores samfund tvinges til at foretage - mener man er naturlig og ikke kan være anderledes. Derfor mener de også, at årsagerne til mistrivsel og vold skyldes forældre - eller dem, der snakker meget om det.

Det er meget svært - næsten umuligt for forældre - at forandre det her. De prøver sikkert på det. Men det mislykkes, fordi der er en voldsom bevidstheds-industri, propaganda og ensretning i børnehaver og skoler.

På Gro Sommerlejre 2014-2021 kunne vi tydeligt se, hvordan børn i forskellige aldre opførte sig. Det positiv var, at vi indimellem kunne lave aktiviteter, hvor børnene slap deres spaltede og stivnede bevidsthed. Det fungerede kun, når forældrene ikke deltog - og kun, når børnene følte sig helt fri af forældrene.

I 1970'erne opstod nogle "lilleskoler" med en pædagogik, hvor børn fik det meget friere og bedre. Men det døde langsomt i 90'erne og 00'erne. I dag er der heldigvis nogle lærere og andre (os), som gerne vil genskabe den frie pædagogik, hvor børn oplever fællesskaber - og socialiserer hinanden, så der ikke er nogle "tabere", der bliver ofre og voldelige.

Nogle af os har også lavet studier i primitive landsbyer i den indiske jungle. Og her var der ingen mobning; men alle børn samarbejdede og hjalp hinanden.

I 1970'erne var der også politiske partier og grupper, der talte børnenes sag, sådan at børn og unge erfarede, at der var "nogle", der godt ville have et menneskeligt samfund. Det er der ikke mere. I mange år har voksne "progressive" grupper kun talt om voksne. Børn oplever derfor, at der ikke er nogen muligheder for et godt liv. Alle voksne er som robotter (den tredje spaltning af bevidstheden).

Det er vores erfaring, at en enkelt lærer på en skole kan blive mange børns frelse, fordi børnene oplever en voksen, der fungerer menneskeligt - uden de 3 spaltninger i bevidstheden. Og vi har også inden for de sidste 3-4 år oplevet enkelte mødre, der også opfører sig uden spaltningerne overfor deres børn. Så er forholdet mellem barn og mor ligesom et tæt forhold mellem to veninder.

Så hvad vil ske i de nærmeste kommende år? En stor del af børn og unge vil havne i en katastrofal situation med megen ydmygelse, undertrykkelse, vold mm. Der er lærere, der forudser et sammenbrud i vore skoler. Men vi er nogle voksne, der sammen med børn og unge vil genskabe det gode liv. Så vær med i Grokraft. Så deltager du i den gode udvikling.


Hvis du ikke behøver flere ord - så hop til handling: Medlem


Der er også mange pensionister, der klart kan se, at udviklingen går i den forkerte retning, og at vi skal gøre noget - for at undgå store katastrofer. Men ældre mennesker har svært ved at organisere sig. Det er lettere for unge, som jo ofte befinder sig i fællesskaber.

De (os) gamle har en masse viden og erfaring. De (jer) unge har en masse energi og mod. Der er brug for, at disse to generationer finder sammen. Og det er der mulighed for på Grokraft. Og det er helt nødvendigt. Vi skal ikke bare visualisere - og så begå de samme fejl igen og igen. Vi har brug for viden og erfaring samt energi og mod.

Sammen er vi stærke og kan forvandle virkeligheden. Ikke den inde i hjernen, hvor man kan snakke i årevis og lægge planer og lave forbedringer i den rigtige retning. Men den ude i den virkelige virkelighed, hvor vi er kroppe, og hvor vi i fællesskab skaber en fremtid, hvor vi redder os selv, hinanden, naturen og kloden.


Fra alle vore erfaringer ved vi, at børn og unge gerne vil se og høre voksne, der er i stand til at tale fra hjertet om vore sociale problemer - og om hvordan det kan blive bedre.

Til jer unge, der er sluppet fri: Til lykke. På Grokraft har I alle muligheder for at udfolde jer. Og jeres vigtigste opgave er at tale til de yngre. For de vil meget hellere lytte til jer end til os voksne. I har en stor og vigtig opgave foran jer. Vi tror på jer. Og vi vil hjælpe jer, så godt vi kan.

Sig til dine forældre, at du og dine yngre søskende godt vil på Gro Sommerlejr. Det kan blive starten på jeres frigørelse - både din, dine søskendes og dine forældres.


Der er nogle politikere, der tror, at de kan ændre nogle love og regler - og at børn i alle skoler så får det bedre. Det er fint nok.

Men den virkelige forbedring starter lokalt - ligesom dengang, hvor nogle lilleskoler startede. Disse skoler er i dag helt anderledes - og de fleste elever er børn med så store psykiske problemer, at folkeskolen ikke kan hjælpe dem.

Der dukker mange private skoler op i disse år. Men deres pædagogik handler ikke om at skabe en sammenhængnde bevidsthed.

Vi har brug for en generel bevidstheds-mæssig revolution. Det var der en 14-årig pige på en af vore sommerlejre, der mente. "Vi er de sidste slaver" - sagde hun.